سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشمش پشت دروازههای صادرات

کشمش پشت دروازه‌های صادرات

همدان_ ایرنا_ شهری که بیش از نیم قرن در تولید و صادرات کشمش سابقه دارد، امروز دستخوش مشکلاتی شده که حضورش در بازارهای جهانی را متزلزل کرده و از وضع برخی قوانین دست و پا گیر رنج می‌برد.

ملایر با دارا بودن حدود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور و تولید سالانه بیش از 240 هزار تن انگور، بیش از 70 درصد آن را به کشمش تبدیل می‌کند که با توجه به صادرات سالانه بین 200 تا 250 هزار تن کشمش از ایران به بازارهای هدف، سهم شهر جهانی انگور از این رقم بین 40 تا 50 هزار تن است و 25 درصد ارزش دلاری صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

در این میان فعالیت حدود 70 واحد فرآوری و بسته‌بندی کشمش با ظرفیت تولید بیش از 80 هزار تُن، سال‌ها توانسته نام ملایر را در صادرات حفظ و بِرَند کشمش شهر جهانی انگور را در بیش از 20 کشور دنیا صادر کنند، بِرَندی که امروز بسیاری از رُقبای کشمش برای ورود در بازارهای رقابتی جهان و صادرات از بِرَند و نام ملایر روی کالاهای خود استفاده می‌کنند.

واحدهای فرآوری کشمش در کنار باغداران تاکنون زنجیره به هم پیوسته‌ای را در تولید و صادرات این محصول راهبردی تشکیل داده‌اند و با وجود موانع و مشکلات رنگارنگ، اما از رمق نیفتاده‌اند و برای قرار گرفتن در جایگاههای بالای صادرات کشمش از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

28درصد صادرات ایران مختص کشمش ملایر

به تازگی اما طبق بخشنامه بانک مرکزی با راه‌اندازی نظام یکپارچه معاملات ارزی یا همان «سامانه نیما» سد محکمی جلوی داد و ستد کشمش کشیده که این امر موجب شد صادرات این محصول به سختی انجام شود، چالشی بزرگ که صنعت کشمش این شهر و حتی سایر نقاط کشور را تهدید می‌کند.

تاکنون برای حل این مشکل آنانکه دستی در آتش داشتند، پیگیری کردند و با وجود رایزنی‌های فراوان اما هنوز پاسخی نگرفتند و گره کور نیما هنوز باز نشده است، در عین حال که با قرار گرفتن کشمش در مسیر قرمز، مشکلی دیگر بر مشکلات این محصول در بازار صادراتی اضافه کرده است.

حال اتاق بازرگانی همدان که چتر حمایتی خود را روی صنایع، معادن و کشاورزی استان گسترانده، دغدغه وافری برای سر و سامان بخشیدن به تولید و صادرات کشمش دارد و در صدد است تا جایی که امکان دارد موانع و مشکلات را از مسیر راه کشمش بردارد، دغدغه‌ای که در گام نخست کارخانه‌داران فرآوری و بسته‌بندی کشمش را گرد هم جمع کرد تا بلکه کالای صادراتی مهم استان را نجات دهند، نشستی که مرد اول پارلمان بخش خصوصی استان آن را بسیار رضایت‌بخش و با نتیجه مطلوبی عنوان کرد.