سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میدان و دیپلماسی آب

 ایام  ضربت خوردن امیرالمومنین است و خوب است از سیاست ها و استراتژی های ایشان هم چیزی بدانیم. تصور عمومی این است که همه عمر ایشان در جنگ بوده و سایه جنگ بر تمام زندگی گسترده بود. اما این تبلیغات دشمن بود. کلا پیامبر 81 غزوه و سرایا داشته و حضرت علی ع در دوران خودش سه جنگ. زمان کوتاه این جنگها گاهی به نیمروز هم نمی رسد مثلا در جنگ تبوک فقط لشکر آماده اعزام می شود و الا دشمن از ترس میدان را ترک می کند. اگر متوسط درگیری ها را یک روز حساب کنیم حداکثر 90روز پیامبر در 23 سال زندگی خود در جنگ بوده است. اما دشمن طوری تبلیغ می کرد که پیامبر جنگ است. اولا در دوران مکه یعنی از بعثت تا هجرت که هیچ جنگی نبوده و بلکه این کفار بودند که شکنجه می دادند. در مدینه نیز هیچگاه جهاد ابتدایی نبوده یعنی آغاز گرجنگ پیامبر نبودند. البته خلفای سه گانه اشتباه بزرگی کردند که بنام پیامبر نوشته شده! عمر در مقابل همه به حضرت علی ع گفت من دنیا را با این شمشیر می گیرم! و لذا از همین جا معروف شد که اسلام با شمشیر پیشرفت کرد. که این خطای نابخشودنی کار امپراطوری رسانه ای بوده که به گفته رئیس جمهور جای حق و باطل را اشتباه نشان می دهد. نادانی عمر در این بود که بعد از این ادعا حمله کرد و تا آبادان پیشروی نمود و برگشت و گفت: (لیس لوراء عبادان دیاری)! تمام دنیا را گرفتیم و هیچ شهری باقی نماند! اما اثر وضعی و تبلیغاتی ان همچنان بر دوش پیامبر ماند.

در دوران حکومت حضرت علی ع در کوفه نیز در 5سال فقط سه جنگ اتفاق افتاد جنگ اول که نیمروز هم طول نکشید و عایشه تسلیم شد. در جنگ دوم هم گرچه زیاد طول کشید ولی اغلب ان بدون جنگ بود یعنی اردوگاهها حالت جنگی نداشتند، بطوریکه اشعث از این همه بی جنگی! عصبی شد. ولی باز تبلیغات برعلیه علی ع شد. در این جنگ دیلماسی آب توسط حضرت علی به نمایش گذاشته شد. یعنی اگر پیروی از حضرت علی در مرام باشد. حقابه خود را با شمشیر پس گرفت! یعنی معاویه آب را بستند و حضرت علی با یک حمله آن را پس گرفت ولی اجازه داد سپاه معاویه هم آب ببرد. لذا امروز اگر حقابه ایران پایمال می شود برای این است که آن را به دیپلماسی واگذار کرده اند. و سپاه و ارتش خود را کنار کشیده اند. وزیر خارجه هم بی یال و کوپال چه می تواند بکند؟ ولی چنانچه ارتش یا سپاه یک موشک را نزدیک سد آتاترک یا بند کمال خان منفجر کنند، حقابه خودش می آید . آنوقت ما هم مانند علی به آنها اجازه خواهیم داد. علیرغم آنکه ترکیه و افغانستان اجازه نمی دهند. و باعث از بین رفتن حرث و نسل یعنی کشاورزی و جمعیت ایرانی می شوند. لذا خواستار همکاری میدان با دیپلماسی در زمینه آب هستیم. تا اینچنین مردم ما تلف نشوند و و گردو غبار زندگی انها را از بی آبی و خشکسالی بدتر نکند. دشمن دست از لجاجت برنخواهد داشت چنانچه پسر معاویه هم آب را بر روی پسر علی ع بست و در کربلا با لب تشنه ایشان را شهید کردند. آیا درست است که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده شود؟ و رهبران با مماشات خود مردم را در تنگنا قرار دهند؟ زیرا در زمان حضرت علی هم همینطور شد: ایشان که اجازه استفاده آب به معاویه را دادند گروه سومی شکل گرفت که بعد ها جنگ نهروان را و جنگ کربلا را به دنبال داشت. سیاست ممکن است پدر و مادر نداشته باشد ولی ما که سیاسی کار نیستیم و ملاحظات دیگری بکنیم. باید به امام معصوم تاسی جسته و از راه آنان به بیراهه نرویم. اگر استراتژی علی به درد امروز ما نخورد پس کی باید از ان استفاده کنیم. اگر دشمن در پوستین دوستی، راه آب را بسته است. آیا فقط باید التماس کرد؟ یعنی هنوز هم دیپلماسی التماسی؟

Field and water diplomacy

 These are the days when the Amir al-Mu"minin are being beaten, and it is good to know something about their policies and strategies. The general impression is that all his life he was in war and the shadow of war was all over his life. But this propaganda was the enemy. In total, the Prophet had 81 battles and palaces, and Imam Ali (as) had three wars in his time. The short time of these wars sometimes does not even reach noon, for example, in the battle of Tabuk, only a ready army is sent, otherwise the enemy leaves the field out of fear. If we count the average number of conflicts as one day, the maximum 90 days of the Prophet in 23 years of his life have been in war. But the enemy preached that he was the prophet of war. First, in the time of Mecca, that is, from the Besat to the Hijrah, when there was no war, but it was the infidels who tortured. In Medina, too, there was never a primary jihad, that is, they were not the beginning of the Prophet"s war. Of course, the three caliphs made a big mistake that is written in the name of the Prophet! Omar said to Imam Ali in front of everyone, "I will take the world with this sword!" And so it became known that Islam progressed by the sword. This is an unforgivable mistake of the media empire, which, according to the president, misrepresents the place of right and wrong. Omar"s ignorance was that after this claim, he attacked and advanced to Abadan and returned and said: We took over the whole world and there was no city left! But the effect of the situation and its propaganda remained on the Prophet. During the rule of Imam Ali (as) in Kufa, only three wars took place in 5 years. The first war did not last long and Nisha surrendered. In the second war, although it lasted a long time, but most of it was without war, that is, the camps were not in a state of war, so that Ash"ath was so war-free! He became nervous. But again the propaganda was against Ali. In this war, water diplomacy was exhibited by Imam Ali. That is, if following Imam Ali is in the creed. He took back his hat with a sword! That is, Mu"awiyah closed the water and Imam Ali took it back with an attack, but allowed Mu"awiyah"s army to take water as well. Therefore, today, if Iran is trampled on, it is because it has been left to diplomacy. And the IRGC and its army have withdrawn. What can the foreign minister do without ial and Kupal? But if the army or the IRGC detonates a missile near the Ataturk Dam or the Kamal Khan Dam, it will come to an end. Then we, like Ali, will allow them. Although Turkey and Afghanistan do not allow it. And they cause the destruction of Harth and generation, that is, Iranian agriculture and population. Therefore, we want the field to cooperate with water diplomacy. So that our people are not wasted and the dust of their lives does not worsen their drought and drought. The enemy will not stop being stubborn if Mu"awiyah"s son also closed the water on Ali"s son and martyred him in Karbala with his thirsty lips. Is it right for a believer to be bitten twice in the same hole? And should the leaders put the people in a tight spot with their appeasement? Because the same thing happened in the time of Imam Ali: those who allowed Mu"awiyah to use water, a third group were formed, which later followed the battle of Nahrawan and the battle of Karbala. Politics may not have parents, but we, who are not politicians, should make other considerations. We must fear the Infallible Imam and not go astray through them. If Ali"s strategy does not work for us today, then when should we use it? If the enemy is in the shell of friendship, the water is blocked. Should we just beg? You mean, like, saltines and their ilk, eh?

دبلوماسیة الحقول والمیاه

 هذه هی الأیام التی یتعرض فیها أمیر المؤمنین للضرب ، ومن الجید أن تعرف شیئًا عن سیاساتهم واستراتیجیاتهم. الانطباع العام هو أن حیاته کلها کانت فی حالة حرب وأن ظل الحرب طار حیاته. لکن هذه الدعایة کانت العدو. فی المجموع ، کان للنبی 81 معرکة وقصرًا ، وکان للإمام علی (ع) ثلاث حروب فی عصره. الوقت القصیر لهذه الحروب فی بعض الأحیان لا یصل حتى الظهر ، على سبیل المثال ، فی معرکة تبوک ، یتم إرسال جیش جاهز فقط ، وإلا فإن العدو یترک المیدان خوفًا. إذا اعتبرنا متوسط ??عدد النزاعات یومًا واحدًا ، فإن 90 یومًا کحد أقصى للنبی خلال 23 عامًا من حیاته کانت فی حالة حرب. لکن العدو بشر بأنه نبی الحرب. أولاً ، فی زمن مکة ، أی من البساط إلى الهجرة ، حیث لم تکن هناک حرب ، وکان الکفار هم الذین عذبوا. فی المدینة أیضًا ، لم یکن هناک جهاد أساسی ، أی أنهم لم یکونوا بدایة حرب النبی. طبعا الخلفاء الثلاثة ارتکبوا خطأ کبیرا کتب باسم الرسول! فقال عمر للإمام علی أمام الجمیع: سآخذ الدنیا بهذا السیف! وهکذا عُرف أن الإسلام تقدم بحد السیف. هذا خطأ لا یغتفر من إمبراطوریة الإعلام ، التی ، بحسب الرئیس ، تشوه مکان الصواب والخطأ. جهل عمر أنه بعد هذا الادعاء هاجم وتقدم إلى عبادان وعاد وقال: سیطرنا على العالم کله ولم تبق مدینة! لکن أثر الموقف ودعایته بقی على الرسول. فی فترة حکم الإمام علی (ع) فی الکوفة ، وقعت ثلاث حروب فقط فی خمس سنوات ، ولم تدم الحرب الأولى طویلاً واستسلم نیشا. فی الحرب الثانیة ، رغم أنها استمرت مدة طویلة ، إلا أن معظمها کان بلا حرب ، أی أن المعسکرات لم تکن فی حالة حرب ، فکانت عشث خالیة من الحرب! أصبح متوترا. لکن مرة أخرى کانت الدعایة ضد علی. فی هذه الحرب ، عرض الإمام علی دبلوماسیة المیاه. أی إذا کان اتباع الإمام علی فی العقیدة. استعاد قبعته بالسیف! أی أن معاویة أغلق المیاه واستعادها الإمام علی بهجوم ، لکنه سمح لجیش معاویة بأخذ المیاه أیضًا. لذلک ، إذا تم الدوس على إیران الیوم ، فلأنها تُرکت للدبلوماسیة. وانسحب الحرس الثوری الإیرانی وجیشه. ماذا یمکن أن یفعل وزیر الخارجیة بدون بیال وکوبال؟ لکن إذا فجر الجیش أو الحرس الثوری الإیرانی صاروخًا بالقرب من سد أتاتورک أو سد کمال خان ، فسوف ینتهی الأمر. ثم نحن ، مثل علی ، سوف نسمح لهم. رغم أن ترکیا وأفغانستان لا تسمحان بذلک. وهم یتسببون فی تدمیر الحارث والأجیال ، أی الزراعة والسکان الإیرانیین. لذلک ، نرید أن یتعاون المجال مع دبلوماسیة المیاه. حتى لا یهدر شعبنا ولا یفاقم غبار حیاتهم جفافهم وجفافهم. لن یتوقف العدو عن العناد إذا قام نجل معاویة أیضا بإغلاق الماء على نجل علی واستشهده فی کربلاء بشفتیه العطشى. هل یصح أن یلدغ المؤمن مرتین فی نفس الحفرة؟ وهل یجب على القادة وضع الناس فی مأزق مع استرضائهم؟ لأن الشیء نفسه حدث فی زمن الإمام علی: أولئک الذین سمحوا لمعاویة باستخدام الماء ، تشکلت مجموعة ثالثة ، والتی أعقبت معرکة النهروان ومعرکة کربلاء فیما بعد. قد لا یکون للسیاسة آباء ، لکننا ، نحن لسنا سیاسیین ، یجب أن نضع اعتبارات أخرى. یجب أن نخاف من الإمام المعصوم ولا نضل من خلاله. إذا کانت استراتیجیة علی لا تصلح لنا الیوم ، فمتى یجب أن نستخدمها؟ إذا کان العدو فی صدفة الصداقة ، فإن الماء مسدود. هل علیک التسول فقط؟ تقصد ، مثل ، سالتینز وأمثالها ، إیه؟

د اوبو او ساح? ?یپلوماس?

 دا هغه ور?? دی چ? امیرالمؤمنین ی? وهل ?کول دی او ?ه خبره ده چ? د هغوی په ت?لارو او ت?لارو ?ه پوه شو. عام تاثر دا دی چ? ?ول ژوند ی? په جن? ک? و او ?ول ژوند ی? د ج??? سیوری وه. خو دا پروپا?ند د د?من و. په مجموع ک? پیغمبر (ص) 81 جن?ونه او محلونه درلودل او امام علی (ع) په خپل وخت ک? در? جن?ونه ک?ی وو. د د? ج??و لن? وخت کله کله غرمه ته هم نه رس??ی، د ب?ل?? په تو?ه د تبوک په ج??ه ک? یواز? چمتو ل?کر ل??ل ک??ی، که نه نو د?من له و?ر? له میدانه وو?ی. که د ج??و من?ن? شم?ره د یو? ور?? په تو?ه حساب ک?و، نو د رسول الله صلی الله علیه وسلم د ژوند په 23 کلونو ک? تر ?ولو زیات? 90 ور?? په ج??و ک? و?. خو د?من تبلیغ کاوه چ? هغه د ج??? پیغمبر دی. لوم?ی د مک? په زمانه ک? چ? له بصره تر هجرت پور? ج??ه نه وه، بلک? د کفارو ظلمونه وو. په مدینه ک? هم هی?کله ابتدایی جهاد نه و، یعن? د پ?غمبر اکرم د ج??? پیل نه و. ب? له شکه چ? در?و خلیفهانو یوه لویه ت?روتنه وک?ه چ? د پ?غمبر په نوم لیکل ک??ی! عمر د ?ولو په مخ ک? امام علی ته وویل: زه به په د? توره دنیا ونیسم! نو معلومه شوه چ? اسلام د تور? په زور پرمخت? وک?. دا د رسنیو د امپراتور? یوه نه بخ?ونک? ت?روتنه ده چ? د ولسمشر په وینا د حق او باطل ?ای په ?ای کوی. د عمر ناپوهی دا وه چ? له د? ادعا وروسته ی? پر ابدان باند? برید وک? او پر شا وتمبول شو او وی? ویل: مو? ?وله ن?? ونیوله او هی? ?ار پات? نه شو! خو د حالاتو او د هغ? د تبلیغاتو اغیز په پیغمبر (ص) باند? پات? شو. په کوفه ک?? د امام علی (ع) د واکمن? په وخت ک?? په پن?و کلونو ک?? یواز? در? جن?ونه وشول چ? لوم?? جن? ی? او?د نه شو او نیشا تسلیم شو. په دویمه ج??ه ک? که ?ه هم ??ر وخت دوام وک?، خو ??ره برخه ی? له ج??? پرته وه، یعن? کمپونه د ج??? په حالت ک? نه وو، نو ?که اشعث دومره له ج??? پاک و! هغه عصبانی شو. خو بیا هم د علی پر ضد تبلیغات وشول. په د? جن? ک?? د امام علی علیه السلام د اوبو ?یپلوماس? نندار? ته و?اند? شوه. یعنی که د امام علی پیروی په عقیده کی وی. هغه خپله خول? په توره بیرته واخیسته! یعن? معاویه اوبه بند? ک?? او امام علی ی? په یو برید سره ب?رته ونیول، خو د معاویه ل?کر ته ی? اجازه ورک?ه چ? اوبه هم واخلی. نو نن که ایران په پ?و ودری?ی، نو ?که ی? ?یپلوماس? ته پات? شو? ده. او سپاه پاسداران او پو? ی? له سیم? وتلی دی. د بهرنیو چارو وزیر له بیل او کوپل پرته ?ه کولای شی؟ خو که اردو یا سپاه پاسداران د اتاترک بند یا د کمال خان بند ته ن?د? یو توغندی وتوغوی، دا به پای ته ورسی?ی. بیا به مو? د علی په ?یر دوی ته اجازه ورک?و. که ?ه هم ترکیه او افغانستان ی? اجازه نه ورکوی. او دوی د هارت او نسل، یعنی کرنه او د ایرانی و??و د تباهی سبب کی?ی. له همد? امله مو? د اوبو د ?یپلوماس? سره د همکار? ساحه غوا?و. تر ?و زمو? خلک برباد نه شی او د دوی د ژوند دو?? له وچکال? او وچکال? سره مخ نه ک?ی. د?من به تر هغه وخته ونه در??ی چ? د معاویه زوى هم د علی پر زوى اوبه بند? ک?ی او په کربلا ک? ی? په خپلو ت?و شون?و شهید ک?ی. آیا د مؤمن لپاره په یوه سوری کی دوه ?له چیچلی شی؟ او ایا مشران باید په خپلو خوشالولو سره ولس په یوه تن? ?ای ک? واچوی؟ ?که چ? د امام علی په زمانه ک? هم همداس? وشول: هغو کسانو چ? معاویه ته ی? د اوبو د کارولو اجازه ورک?ه، یوه در?یمه ?له جو?ه شوه چ? وروسته ی? د نهروان له ج??? او د کربلا له ج??? سره مخ شوه. سیاست ?ایی مور او پلار نه وی، خو مو? چ? سیاستوال نه یو، باید نور فکر وک?و. مو? باید له معصوم امام ?خه ویره ولرو او د هغوی له لار? ?مراه نه شو. که د علی ت?لاره نن زمو? لپاره کار ونک?ی، نو کله باید وکاروو؟ که د?من د دوست? په خول? ک? وی، اوبه بند? دی. ایا تاسو باید یواز? سوال وک?ئ؟ ستاسو مطلب دا دی لکه مال?ین او د هغوی ?یزونه، هو؟